Ingelesezko izenburua
Experience for educational innovation
Ingelesezko laburpena
This work presents an educational innovation experience with 370 students from the University of theBasque Country (UPV/EHU). Based on the case method, from an interdisciplinary perspective and through cooperative learning, the aim has been to relate theoretical knowledge to real situations, professional contexts. The case method is based on a student with educational needs. The students of Psychology, Primary and Social Education were organized into groups; they studied and resolved the case from an interdisciplinary perspective. Participants completed a series of questionnaires before and after dealing with the case to learn about their motivation, cooperative learning and interdisciplinary perception. The results show that significant differences were made in all variables between the scores before and after students participated in the project. This work shows that the use of educational strategies based on interdisciplinary and case-by-case learning improves students’ perception of cooperative learning, interdisciplinary learning, as well as their motivation.
Ingelesezko gaiak
Educational innovation
Case method
Intedisciplinarity
Cooperative learning
Irudia
Irudirik ez
Irudi-oina
Testua
Lan honetan, Euskal Herriko Unibertsitateko (UPV/EHU) 370 ikaslerekin egindako hezkuntza-berrikuntzako esperientzia bat aurkezten da. Kasuaren metodoan oinarrituta, diziplinarteko ikuspegi batetik eta ikaskuntza kooperatiboaren bidez, ezagutza teorikoa benetako egoerekin eta testuinguru profesionalekin erlazionatu
nahi izan da. Kasuaren metodoa hezkuntza-beharrak dituen ikasle batean oinarrituta dago. Psikologia, Lehen Hezkuntza eta Gizarte Hezkuntzako ikasleak taldetan antolatu ziren eta kasua diziplinarteko ikuspegi batetik aztertu eta ebatzi zuten. Hainbat parte-hartzailek galdetegi batzuk bete zituzten kasuaren lanketarekin hasi aurretik eta ondoren, haien motibazioa eta ikaskuntza kooperatiboaren eta diziplinartekotasunaren inguruko pertzepzioa ezagutzeko. Emaitzetan ikusten denaren arabera, ezberdintasun esanguratsuak lortu ziren aldagai guztietan proiektuan parte hartu aurreko eta ondorengo puntuazioen artean. Beraz, lan honetan agerian
geratzen da diziplinartekotasunean eta kasuaren metodoan oinarritutako hezkuntza-estrategien erabilerak obetu egiten duela ikasleek ikas-kuntza kooperatiboari eta diziplinartekotasunari buruz duten pertzepzioa, bai eta haien motibazioan ere.