Ikastaroak :: Pedagogia
Ikastaroaren datak eta ordutegia:
Haurren garapen-prozesuan modu egokian laguntzeko eta lagun egiteko eskolaren nolakotasuna eta izaera errotik aldatu behar dira. Eskolak ukan beharreko ezaugarriak sakonki aztertuko ditugu formazioan zehar, modu teorikoan eta bibentzialean. Haurren prozesuan oztopoa izan beharrean bidelagun egokia izateak dakarren aldaketa ez baita teorikoki bakarrik ikasten eta jakiten ahal den zerbait, oso garrantzitsu deritzogu helduaren hausnarketa prozesuari eta bere buruan arakatzeko gaitasunari. Horretan laguntzeko ariketak izanen dira hortaz teorikoagoak izanen diren saioen osagarri. Eskolak nolakoa behar lukeen atalean eskola baten sortze-prozesuan kontuan hartu beharreko aldagaiak landuko ditugu banan-banan, praktikotasun osoarekin. Beraz, pedagogia aktiboari buruzko saio teorikoak, arlo bibentzialarekin eta eskola bat eratzeko beharrezkoa den informazio praktikoarekin batera joanen dira. Hurrengo belaunaldien garapen-prozesuan lagundu nahi duen orok jakin beharreko ezinbesteko edukiak aurkituko ditu ikastaro iraunkor honetan.
Ane Ablanedo, gaiari buruz eginiko elkarrizketan, hemen
Unibertsitateko irakaslea (UPPA, NUP). Haur-prebentzioan espezialista. Eskola alternatibo eta pedagogia librearen gaian formatzailea. Hizlari eta artikulugilea. UEUkidea.
GOIZTIRI eskola librean koordinatzaile eta bidelagun. Haur Prebentzioan aditua.
Haztea. Ikastea. Heldu bilakatzea.
Haurren garapen-prozesuan bidelagun egoki bilakatzea helburu duen formazio batek ezinbesteko abiapuntu du funtsezko kontzeptu horien gaineko hausnarketa. Zer den haztea, zertan datzan haziera-prozesu naturala, zeintzuk diren prozesu horretan gertatzen ahal diren interferentziak, bai eta haztearen aurrean aktibatzen ahal diren erresistentziak ere. Zein baldintzatan gauzatzen ahal den benetako ikasketa. Gure jarrera pedagogikoaren oinarrian ezarri beharreko gogoeta.
Askatasuna.
Batzuetan hain labainkorra zaigun askatasun-kontzeptuaren benetako esanahiaren bila abiatuko gara saio honetan, aske izateko aukera geure buruari zenbateraino mugatzen diogun kontzientzia hartzearekin batera. Izan ere, benetan aske delarik baino ez baitezake helduak zaindu berarekin harremanean den haurraren askatasuna.
Garapenaren etapak
Hazteak, garatzeak, etapa ezberdinak bizitzeak eta euren arteko trantsizio egokia burutzeak duen garrantzia kontuan izanda, etapa horiek zehazki deskribatu eta berez dakartzaten ezaugarriak ezagutuko ditugu saio honetan zehar, bidelagun bezala jakin ahal izan dezagun honen guztiaren aurrean nola kokatu.
Bidelagun izatea
Lagun egitearen atzean dagoen oinarrizko ikuspegi pedagogikoa, egun indarrean den eskola-eredu konbentzionalarekin alderatuko dugu, bien arteko ezberdintasunak zehaztu eta azpimarratuz. Haurrekiko bizipen egunerokoetan akonpainatu egin ahal izateko moduak begiratu eta landuko ditugu, bidelagun izateko autoformakuntza etengabearen garrantzia eta gakoei buruz hausnarketa eginez.
Erlazionatzeko moduak
Haurrekin egoteko garaian errespetuan oinarritutako harremanen garrantzia oinarritzat hartuta eta modu osasuntsuan erlazionatzeak dakarren onura ukaezina izanik, besteekin erlazionatzeko ditugun moduei buruz arituko gara saio honetan, horietako bakoitzari nondik, nola eta zertarako ekiten diogun sakonki aztertuta.
Mugak (limiteak) eta ondorioak
Askatasuna oinarri izan nahi duen jarduera batean ezinbestekoa da ongi zehaztea muga edo limitearen kontzeptua. Bizitzak berak erakusten digu mugen presentzia, garrantzia eta berezkotasuna. Limiteek duten zentzua eta horiek jartzeko nola egiten dugun eta nondik abiatzen garen gogoeta egitea oso garrantzitsua eta ezinbestekoa da. Ekintzen ondorio eta zigorraren artean dagoen sakoneko ezberdintasuna antzematea ere izanen da saioaren helburu, ondorioen berezkotasuna azpimarratuz.
Espazioak. Giroa. Materialak
Akonpainatu ahal izateko lagungarriak zaizkigun aldagaien artean, espazioak, giroak eta materialek duten berebiziko garrantziaz mintzatuko gara, dauden aukerak aztertuz eta praktikara eramanaz, bizipen pertsonalak garamatzan gogoetaraino iristeko.
Etxea eta eskola
Haurraren bizitzaren bi ekosistema garrantzitsuenak izanik, ezinbestekoa da zehaztea eremu horietako bakoitzaren funtzioa eta ardura. Bi espazio horien arteko koherentzia eta komunikazioa ahalik eta handiena izatea funtsezkoa da haurra sano haziko bada. Saioan zehar saiatuko gara erlazio horretan hain garrantzitsua den ordena ezartzen, baita bi espazioen arteko trantsizioa ongi gauza dadin egokitzapen-prozesuaren garrantzia azpimarratzen ere.
Formakuntza parte-hartzailea eta esperientzietan oinarritutakoa izanen da.
Irakasle, guraso, hezitzaile zein gaian interesa duen edonori zuzendua.
Nafarroako Gobernuaren Hezkuntza Departamentuko Zuzendari Nagusiaren urriaren 17ko 468/2017 Ebazpenaren bidez irakasleen etengabeko prestakuntzaren barruan homologatutako jarduera. (3 kreditu)